Lagom till årsskiftet 2010 fick redaktör Johansson och Nyblad varsitt kuvert innehållande 10 000 kronor och ett uppdrag: de skulle ögonaböj inhandla varsin svensk klassiker av valfritt märke.
Att det var andra tider på samlarbilsmarknaden är tydligt, ingen av dem behövde använda hela sin budget, ändå kom de hem med varsin intressant 80-talare.
Fredrik valde den friskaste Volvo 240 han kunde hitta, en vit DL med automatlåda. Claes kontrade med en Saab 9000 Turbo av första årsmodellen. Sämre skick men bättre proveniens – förste ägare var Saabchefen Sten Wennlo. Klassikerkampen kunde börja!
Under våren 2010 fick vi följa redaktörernas äventyr. Claes fick oväntad hjälp med totalrenovering av ”Muller Meck”, ett bevis på Saab-andan. Fredrik surade.
Volvon hamnade efter en auktion i Finland medan Saaben köptes in av Saab Car Museum, den visade sig nämligen vara en förseriebil. Några år senare fick Claes ändå köpa tillbaka ”Wennlo” men relationen ville sig inte riktigt. I dag ägs den av Leo Pedersen i Vargön.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.